De Helpdesk Digitale Zorg Gooi & Vechtstreek en Eemland is per vandaag gelanceerd. Deze helpdesk begeleidt inwoners van de regio bij hun digitale reis in het zorglandschap. Het initiatief komt vanuit diverse zorginstellingen (het Zorg Innovatie Huis, Amaris Zorggroep, Huisartsenvereniging GHO-GO en Tergooi) en is in nauwe samenwerking met vele spelers uit de regio gerealiseerd. Het is een eerste stap waarin op deze wijze wordt samengewerkt en legt hiermee een solide basis voor meer initiatieven.
Digitale vaardigheden
De zorg verandert snel, zeker in deze tijd van corona. “De digitale component
wordt steeds groter. Er zijn grote stappen in de regio gemaakt in de
digitalisering van zorg. Veel zorgverleners hebben hun weg gevonden in het
digitale contact met hun patiënten en cliënten”, aldus Merlijne Sonneveld
manager innovatie bij Amaris Zorggroep. Echter vergt dit ook digitale
vaardigheden van de burger, patiënt en/of cliënt. Nog niet iedereen beschikt
over voldoende digitale vaardigheden of voelt zich daar nog niet zeker in.
Vanuit deze behoefte is de Helpdesk Digitale Zorg opgestart om mensen hierbij
te helpen. Denk bijvoorbeeld aan het toenemende beeldbellen met de specialist
in het ziekenhuis, wijkverpleegkundige of huisarts, instructiefilmpjes van
fysiotherapeuten. Ook is deze ontwikkeling een voorwaarde voor de regionale
zorgtransitie, zodat mensen langer, zelfstandig en met behoud van welzijn thuis
kunnen blijven wonen.
De helpdesk is ondergebracht bij het Zorg Innovatie Huis, een initiatief van Amaris Zorggroep en wordt nu bemand door vrijwilligers. De ambitie is dat de helpdesk ook bijdraagt in de werkgelegenheid en een duurzame inzetbaarheid van bijvoorbeeld mensen die tijdelijk niet inzetbaar kunnen zijn in de fysieke zorg, maar wel waardevol kunnen zijn vanuit de helpdesk.
Helpdesk Digitale Zorg
De Helpdesk Digitale Zorg bestaat uit twee essentiële onderdelen, namelijk de
telefonische helpdesk zelf waar mensen op werkdagen van 12.00 uur tot 17.00 uur
naar kunnen bellen voor begeleiding en een toegankelijke website die
functioneert als kennisbank met handleidingen die men zelf kan raadplegen. Hier
is ook een intuïtieve chatbot te vinden waarmee direct gechat kan worden. De
Helpdesk Digitale Zorg is gratis voor alle inwoners uit de regio Gooi &
Vechtstreek en Eemland.
Verwacht wordt dat een aantal vragen niet alleen technisch van aard zijn, maar ook een sociale component hebben. Mogelijk moet een aantal mensen de angst om met computers en andere digitale middelen te werken nog overwinnen en zoeken ze naast inhoudelijk hulp ook steun. De helpdeskmedewerkers zijn daarom zowel digitaal als sociaal vaardig. Als een vraag niet beantwoord kan worden omdat deze buiten de scope van de helpdesk ligt, dan spant de helpdesk zich actief in om de burger naar het juiste loket te verwijzen.
Hoe bereik je de helpdesk?
• Telefonisch via 085-130 4 575
• Online via www.helpdeskdigitalezorg.nl
• Per e-mail naar info@helpdeskdigitalezorg.nl